مشاوره رایگان   021.22.22.0903
متقاضی خرید سیم کارت / فروش سیم کارت در محل هستم

در صورتی که مایل به خرید یا فروش غیر حضوری هستید شما را به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت معرفی می کنیم تا به نمایندگی از طرف ما خرید یا فروش را انجام دهند و یا با شماره 88888921 تماس بگیرید.

استفاده ازسیم کارتهای غیرقانونی به قصد کلاهبرداری

سیم کارت های دردسر ساز

کلاهبرداری با استفاده از سیم کارت ها مشکلی است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده ات. محافظت نکردن از سیم کارت ها ممکن است هرکس را به دردسر بیاندازد. سرقت سیم‌کارت مشکلی رایج برای جامعه امروزی است. این کار درست مانند یک کارت اعتباری دزدیده شده است. سیم کارت دزدیده شده اغلب منجر به بروز هزینه های جبران ناپذیر می شودکه درصورت بروز،  شما نباید مسئول آن باشید.

این مکل از زمانی شروع شد که افراد به دلایل مختلف اقدام به خرید سیم کارت های متعدد کردند و بعد از استفاده این سیم کارت ها را به بدون سوزاندن به حال خود رها کردند و سیم کارت ها به هر دلیلی به دست افراد سود جو افتاد.

این مسئله به کلاهبردار اجازه می دهد تا رمزهای عبور یکبار مصرف ارسال شده از طریق متن یا تماس های تلفنی ارسال شده به قربانی را رهگیری کند.

از آنجایی که بسیاری از سرویس‌ها اجازه بازنشانی رمز عبور را تنها با دسترسی به شماره تلفن بازیابی می‌دهند، این کلاهبرداری به مجرمان اجازه می‌دهد تقریباً به هر حساب مرتبط با شماره ربوده شده دسترسی پیدا کنند.

ممکن است به آنها اجازه دهد تا مستقیماً وجوهی را از یک حساب بانکی منتقل کنند، از مالک قانونی اخاذی کنند یا حساب هایی را در بازار سیاه برای سرقت هویت بفروشند.

نحوه استعلام تعداد سیم کارت‌ها

برای جلوگیری از استفاده غیر قانونی از سیم کارت؛ اشخاص حقیقی میتوانند از طریق سیمکارتی که به نام خودشان ثبت شده با ارسال کد ملی به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۰ مراجعه به سایت رگولاتوری به نشانی    www.cra.ir  . منوی حقوق کاربران، گزینه استعلام سرویس‌های مشترکین از تعداد سیمکارت‌هایی که در هر اپراتور به نام آن‌ها ثبت شده است، مطلع شوند.

یا اینکه از طریق سامانه مدیریت حساب هر اپراتور “رایتل من، همراه من، ایرانسل من” از تمامی سیم کارت‌های به نام خود در همان اپراتور مطلع شوند.

 

 

اقدامات لازم جهت پیشگیری از استفاده از سیم کارت:

با توجه به اهمیت اطلاعات شخصی افراد ،سهل انگاری وعدم دقت کافی درنگهداری ازگوشی همراه یاسیم کارت ، گاهی ممکن است صدمات جبران ناپذیری  برای اشخاص  است به وجود بیاورد.

بهتر است در این خصوص بیش از پیش توجه و تامل بیشتری صورت گیرد.

به عنوان مثال چنانچه سرقت گوشی به همراه سیم کارت رخ داد، بلافاصله ازطریق دفتر اپراتور ، اقدام به ابطال سیم کارت نمایید.

سپس  برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی گزارش حادثه را دراسرع وقت اطلاع دهید تا از اقدامات بعدی سارق جلوگیری شود تادر صورت وقوع جرمی  توسط سارق ، مسئولیتی متوجه مالک سیم کارت نباشد.

مسئولیت جرایم ارتکابی با سیمکارت با چه کسی است؟

مهم‌ترین و چالش برانگیز‌ترین موضوع این بحث، مسئولیت در قبال اعمال ارتکابی در زمان سوء‌استفاده از سیمکارت است.

در این خصوص باید دو فرض مختلف را در نظر گرفت:

  • فرض اول صرف استفاده از سیمکارت بدون اجازه و بدون اینکه شخص مرتکب عمل مجرمانه شده باشد، به طور مثال شخص با سیمکارت صرفا تماس برقرار کند یا از اینترنت خط استفاده کرده‌‌باشد و مواردی از این قبیل.
  • فرض دوم از سیمکارت دیگری بدون اجازه استفاده کرده‌‌باشد و محقق شدن جرایمی از قبیل توهین و به کاربردن الفاظ رکیک نسبت به شخصی، مزاحمت تلفنی، اقدام به اخاذی و جرایمی از این قبیل.

 

 

در فرض اول جرمی محقق نشده‌ و جرم سوء‌استفاده از سیمکارت دیگران صورت نگرفته‌ است، بنابراین مسئولیتی قابل تصور نیست.

اما در فرض دوم جرم محقق و سوء‌استفاده از سیمکارت دیگران انجام شده‌ است و مسئولیت جرایم ارتکابی کاملا بر عهده مالک سیمکارت بوده مشروط بر این که بتواند ثابت کند که وی مرتکب این اعمال مجرمانه نشده‌ است.

 

 

۱۴۰۳/۳/۳۱

نظرات کاربران

سیم کارت دریافت لیست شماره های 912
سیم کارت